Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید مهدی خضری روز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه معاونت سینمایی حوزه هنری استان قزوین که در سالن سینما بهمن قزوین برگزار شد، افزود: جا دارد شکر نعمت الهی را به جا بیاوریم که در دورانی زندگی می‌کنیم که می‌توانیم حق را فریاد بزنیم در حالی که انبیا در مظلومیت زندگی کردند و به شهادت رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت:‌ با نگاهی به جریان حق در طول تاریخ متوجه می‌شویم که جبهه حق چه مظلومیتی را تجربه کرده و گاه شده که حق‌خواهان ما به خاطر یک تصویر یا یادداشت کوچک درباره امام‌ خود سر از زندان درآورده و شکنجه‌های سنگین را متحمل شدند. 

حجت الاسلام خضری تصریح کرد: با این حال امروز به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی می‌توانیم کلام قرآن و جریان حق را فریاد بزنیم.

وی پیاده‌سازی قرآن را در جامعه، مهمترین خواسته مردم از انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: برای اینکه قرآن را در جامعه پیاده کنیم، نیاز به معنویت داریم و در واقع پشتوانه پیاده کردن قرآن در جامعه نماز شب و شب‌زنده‌داری‌های مدیران است.

خضری گفت: کسانی مانند شهید سید مرتضی آوینی که اهل شب‌زنده‌داری بوده و اتصال معنوی داشتند، نفوذ کلام پیدا کرده و سخنانشان اثرگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز در دوران اقامه دین قرار داریم که  تبیین لازمه و مقدمه آن است، اضافه کرد: سینما نقش بسیاری کلیدی در اقامه دین دارد و باید در ساحت و منظومه اقامه دین نقش سینما را تعریف کنیم. 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قزوین با بیان اینکه امروز در سینمای ایران با پدیده‌ای به نام کارهای بی‌اثر و دکوری روبه‌رو هستیم، گفت: منظور از کارهای دکوری آثاری است که با هزینه‌های هنگفت تولید می‌شوند، ولی هیچ اثری در اقامه دین ندارند در حالی که در نظام دینی ما نسبت به هر ثانیه از عمر دیگران مسئول هستیم و نباید این فرصت‌ها را بسوزانیم. 

حجت اسلام خضری با ذکر اینکه در دوران جنگ روایت‌ها قرار داریم، افزود: امروز علی‌رغم اینکه درون ساختار نظام سلطه را موریانه خورده، اما آن چیزی که هیمنه آن را حفظ کرده سینما و در واقع روایت دستگاه سینمایی جهان سلطه از رویدادهای بین‌المللی است در حالی که فرانسیس فوکویاما همین چهار ماه پیش گفت که دوران هژمونی آمریکا به پایان رسیده و فروپاشی آنها نزدیک است. 

وی ادامه داد: در نهایت هم آن دستگاهی که پرده سینمای نظام سلطه را پاره و هیمه آنها را فروریخته و جریان موریانه‌زده نظام سلطه را نشان می‌دهد، سینمای جبهه حق و جریان انقلاب اسلامی است که امیدواریم جریان سینمایی در استان قزوین هم در همین جبهه حرکت کند.

سینما در قزوین برای پرورش نسل‌ها مورد کم‌توجهی قرار گرفته است

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قزوین هم در این مراسم ابزار برهان و تبیین در دستگاه تفکر اسلامی را سینما و هنرهای تصویری دانست و گفت: از آنجایی که سینما ابزاری برای رسالت و هدایت الهی است، باید به آن توجه جدی کرده و می‌توان سینما را ابزاری برای انتقال یک اندیشه تمدن‌ساز قرار داد. 

محمدرضا امامقلی به نگاه امام‌خمینی(ره) به مقوله سینما اشاره و اضافه کرد: تنها جمله‌ای که از امام‌خمینی(ره) در افکار عمومی برجسته شده این است که «ما با فحشا مخالف هستیم و با سینما مخالفتی نداریم» در حالی که ۳۶ مورد کلمه سینما در بیانات مختلف حضرت امام(ره) وجود دارد و در جلدهای ۴، ۶، ۹ و ۱۲ امام(ره) از سینما به عنوان دستگاه آموزشی و راه تربیت یاد کردند. 

وی ادامه داد: ما هم باور داریم که این بیانات فقط لفظ نیستند و در واقع نقشه راه ما را در حوزه سینمایی ترسیم می‌کنند حتی امام خمینی(ره) در بخشی از سخنانشان سینما را در کنار خانه و مدرسه به مثابه معلم و تربیت‌کننده توصیف می‌کنند.

این مسوول گفت: در جایی هم رهبر معظم انقلاب سینما را مظهر تمدن می‌داند؛ چرا که سینما یک کارکرد انسان‌ساز دارد.

امامقلی با بیان اینکه در دستگاه الهی سینما می‌تواند عنصری اثرگذار برای هدایت انسان باشد، تصریح کرد: باید بپذیریم که به این عنصر مهم و کلیدی یعنی سینما برای پرورش نسل‌ها در استان قزوین کم‌توجهی کردیم.

وی افزود: این کم‌توجهی در هر ۲ بعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بوده است به گونه‌ای که در حوزه نرم‌افزاری جای کار بسیار برای تولیدات سینمای داریم و در حوزه سخت‌افزاری هم وضع اسف‌بار سینما در قزوین نشان‌دهنده این است که با توزیع عادلانه و غیرتبعیض‌آمیز زیرساخت‌های سینمایی فاصله زیادی داریم.

در این مراسم از خدمات اسکندر نادر پور تقدیر و میلاد حبیبی به عنوان معاون سینمایی حوزه هنری قزوین شد.

برچسب‌ها حوزه هنری انقلاب اسلامی سینما هنرمندان استان قزوین حوزه هنری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه هنری انقلاب اسلامی سینما هنرمندان حوزه هنری انقلاب اسلامی سینما هنرمندان استان قزوین حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قزوین اقامه دین حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۷۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سیزیف» به مردم ایران چه می آموزد؟ / ورود ایرانیان به دالان باریک آزادی / مهمترین پروژه توسعه ایران توانمندسازی جامعه

گروه اندیشه: در یادداشتی که امیر ناظمی در کانال خود منتشر کرده، که خود برگرفته از کتاب تازه منتشرشده «ضربه سخت انتشارات شرق» است، مردم ایران را از سرنوشت شوم سیزیف برحذر می دارد که سیزیف استعاره ای است از تکرار کشنده و تلاشی نافرجام. ناظمی که خود از زمره نو نهادگرایان محسوب می شود، در یادداشت زیر معتقد است که تنها با حکومت قوی و جامعه قوی است که می توان از مدار ملال آور تکرار، رهایی جست، و بدون جامعه قوی، امکان عبور از مدار توسعه نیافتگی و ورود به دالان باریک آزادی محال می شود. این یادداشت در زیر از نظرتان می گذرد.

ما و تکرار بیهوده تاریخ:
ناظمی در مطلب خود یادآور می شود که «سیزیف راز خدایان را فاش کرده و به همین دلیل، محکوم شده بود تا سنگی بزرگ را بر بالای قله‌ای ببرد. اما سنگ هر بار از بالای قله به پایین می‌غلتید و سیزیف دوباره آن را به بالا می‌برد، اما سنگ دوباره به پایین می‌غلتید و دوباره و دوباره و دوباره...»

از نظر ناظمی «سیزیف استعاره‌ای است از تکرارِ کشنده‌ی تلاشی نافرجام.» او در ادامه به نگاه آلبر کامو برای رهایی سیزیف از بن بست اشاره می کند می نویسند: « او محکوم به تکرار چرخه‌ای پایان‌ناپذیر و بی‌حاصل بود. با وجود این‌که تاریخ، رویدادهای شکل‌دهنده به امروز ماست، ناآگاهی ما از آن می‌تواند تاریخ را به الگوهایی تکرارپذیر از تلاش‌های نافرجام تبدیل کند؛ الگوهایی تکرارپذیر که تا زمانی که اسیر آن‌ها باشیم، توان خروج از چرخه‌های تکراری‌شان را نداریم و گویی در اسطوره‌ی سیزیف زندگی می‌کنیم. آلبر کامو پیروزی او را در آگاهی می‌داند، به همان شیوه‌ای که رهایی از چرخه‌های تکرارپذیر تاریخ فقط با خودآگاهی جمعی است که پایان می‌یابد؛ در غیر این صورت، ما نیز محکوم می‌شویم به تکرار چرخه‌ای پایان‌ناپذیر و بی‌حاصل.»

پاندولی میان استبداد و هرج‌ومرج:
این پژوهشگر حوزه عمومی سپس با اشاره به نحوه تعامل جامعه و دولت در ایران اشاره کرده می نویسد: «وقتی حکومت‌ها فشارها را از حد گذرانده و از آستانه‌ی تحمل جامعه (یا همان حدِ نهایی قدرت حکومت) عبور می‌کنند، یک ضربه‌ی سخت دریافت می‌کنند. ضربه‌ی سخت است که حکومت‌ها را از ادامه دادن به قدرت بازمی‌دارد. در حقیقت ضربه‌ی سخت به حکومت است که منجر به تغییر حکمرانان در ایران می‌شود. به دنبال این ضربه‌ی سخت است که جامعه‌ی ایرانی به دنبال سهم خود از قدرت حرکت می‌کند، اما به دلیل آن‌که ظرفیت‌های نهادی لازم برای حکمرانی و مدیریت این قدرت را ندارد به سرعت در دام یک هرج‌ومرج دست‌وپا می‌زند.این هرج و مرج نیز به سرعت منجر به مقاومت حکومت شده و به این ترتیب، جامعه از آستانه‌ی تحمل حکومت رد می‌شود و حکومت (فارغ از آن‌که در دست چه کسی باشد)، در واکنشی طبیعی، به دنبال بازپس‌گیری قدرت انحصاری خود برمی‌آید. بنابراین ضربه‌ی سختِ بعدی از دل این رد شدن از آستانه‌ی تحمل حکومت رنگ می‌گیرد.»

او در ادامه می نویسند: «ضربه‌های سخت پی‌درپی و گیجی‌های بامداد خمارِ پس از آن‌ها الگوی تکرارشونده‌ی تاریخ ایران در ۲۵۰ سال اخیر بوده است. جامعه‌ی ایرانی با هر ضربه‌ی سخت بخشی از توانمندی‌های خود را از دست داده و پس از هر ضربه‌ی سخت مجبور شده است زمان و انرژی‌اش را صرف بازسازی توانمندیِ ازدست‌رفته کند. محکومیت تکرار بیهوده‌ی گذشته فقط با یک خودآگاهی جمعی می‌تواند پایان یابد؛ جایی که خودآگاهی جمعی به ما یاد می‌دهد از دالان باریک به سرعت به بیرون پرتاب نشویم و بتوانیم با کنترل خود، توازن میان قدرت حکومت و قدرت جامعه را حفظ کنیم و در دالان باریک به حرکت ادامه دهیم.»

الگوی این رفتار تکرارشونده در نمودار زیر به نمایش درآمده است.

جامعه آونگی
ناظمی ادامه «حرکت‌های زیگزاگی در میانه‌ی دو دیواره‌ی صخره‌ای» را «تکرار اصلی در تاریخ ایران می داند و به ویژگی ایجاد شده در آن یعنی ویژگی آونگی اشاره می کند: «دوره‌های متعددی از هرج‌ومرج و استبداد ایران را تبدیل به جامعه‌ای آونگی (پاندول‌وار) کرده است. این تکرارها فرصت حرکت آرام در میان دالان باریک را از ما ربوده‌اند و با ضربه‌های متناوب سخت، ما را در میانه‌ی دو دیواره‌ گروگان گرفته‌اند. در این الگوی تکراری، حکومت‌ها آنچنان به سرعت به سمت بیشترین حد قدرت حکومت حرکت می‌کنند و از تمامی سازوکارهای استبدادی برای تمرکز قدرت بهره می‌برند که سرنوشت محتوم ایران ضربه‌های سختِ مکرر می‌شود.»

شاید حکومت مغ های زرتشتی در زمان ساسانیان الگوی نظری ناظمی باشد که می نویسد: « حکومت‌های شیفته‌ی استبداد، بی‌توجه به آستانه‌ی تحمل جامعه، چنان بر جامعه سخت می‌گیرند که عصیان جامعه در قالب انقلاب‌ها و درگیری‌های نظامی و گاهی نیز توسل به قدرت‌های خارجی تنها راه بازگشت قدرت به جامعه دانسته می‌شود. حکومت‌های استبدادی به صورت هم‌زمان ظرفیت‌های حکمرانی جامعه را نیز کاهش می‌دهند؛ ظرفیت‌هایی که می‌توانند نظام حکمرانی را از طریق مشارکت‌ورزی جامعه توانمندتر کنند.به این ترتیب، حکومت استبدادی هم توانمندی حکومت و هم توانمندی جامعه را هم‌زمان کاهش می‌دهد؛ در نتیجه، از یک سو، با یک ضربه‌ی سخت، حکومت تغییرات شدید می‌کند و ثبات جامعه تضعیف می‌شود و از سوی دیگر، زمانی که جامعه‌ی ایرانی پس از آن ضربه‌ی سخت به حکومت، قدرت جامعه را بازپس می‌گیرد، فاقد توانمندی لازم برای حکمرانی می‌شود و به سرعت به سوی هرج‌ومرج می‌رود.»

تحلیل و تجویز راهبردی

در آخر ناظمی سه راهبرد اصلی برای برون از این وضعیت که به پایداری دولت و جامعه منتهی می شود، به شرح زیر ارائه می دهد:
۱-مهم‌ترین پروژه توسعه در ایران ایجاد ظرفیت‌های نهادی برای توانمندسازی جامعه است.
۲-هر سازوکاری که بتواند جامعه را توانمند کند، بر هر پروژه‌ای که قدرت دولت را افزایش دهد اولویت دارد.
۳-تلاش برای کاهش قدرت حکومت، تا مادامی که همراه با ایجاد ظرفیت‌هایی برای توانمندسازی جامعه نباشد، در بهترین حالت منجر به هرج‌ومرج می‌شود و چیزی جز تکرار یک تاریخ بیهوده نیست.

*پژوهشگر سیاستگذاری عمومی و معاون سابق وزیر ارتباطات

بیشتر بخوانید:

که شب می گذرد! نوروز به مثابه نهاد توسعه
سایه‌روشن یک شاه یا یک ملت؟
درسی که باید از جنبش‌های زنان آموخت (به مناسبت ۸مارس)
انتخابات در جامعه فحش‌زده
مهندسان عاشق‌پیشه و مهندسان قاتل‌پیشه

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902758

دیگر خبرها

  • حوزه‌های علمیه مهمترین نقش تربیتی را در جامعه دارند
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • «سیزیف» به مردم ایران چه می آموزد؟ / ورود ایرانیان به دالان باریک آزادی / مهمترین پروژه توسعه ایران توانمندسازی جامعه
  • برگزاری یادواره شهدای طلبه و فرهنگی در شهر خرو
  • بدجوری دل درد گرفتیم  
  • مکتب امام صادق(ع) جامعه اسلامی را به سوی درستی هدایت کرد
  • عضو خبرگان رهبری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • رهبر شیعیان کشور مالی با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد
  • جنبش دانشجویان در آمریکا نشانگر بیدار شدن مردم دنیاست