احداث پردیس سینمایی معطل واگذاری زمین / وقتی راه و شهرسازی زمین پردیس را به یک سمن میدهد
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۸۶۲۳
گروه استانها- ساخت پردیس سینمایی به عنوان یکی از مطالبات فرهنگی مردم قزوین سالهاست به دلیل عدم اختصاص زمین معطل مانده و در کمال تعجب زمین تخصیصی به این پردیس در اختیار کانون حمایت از معلولان قرار گرفته است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، ساخت پردیس سینمایی در شهر قزوین یکی از مطالبات مهم مردم این شهرستان و حتی کل استان قزوین است که احداث آن طی 5 سال اخیر به رغم ارائه وعدههای مختلف و مکرر مدیران فرهنگی استان قزوین مسکوت باقی مانده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
واگذاری غیرقانونی زمین پردیس سینمایی به کانون معلولان
رئیس حوزه هنری استان قزوین در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قزوین با بیان اینکه گروه سینمایی وابسته به حوزه هنری حاضر به تامین کل بودجه احداث پردیس سینمایی است، اظهار داشت: اما مشکل ما زمین لازم برای ساخت این مجموعه فرهنگی است که حداقل متراژ استاندارد و مورد تقاضای ما برای احداث آن 3 هزار و 500 متر مربع است.
محمدرضا امامقلی اضافه کرد: در نهایت با پیگیری حوزه هنری قزوین اداره کل راه و شهرسازی یک زمین با متراژ نصف این مقدار یعنی حدود 1800 متر مربع به ما تخصیص دادند که متاسفانه در نهایت در تخلفی آشکار این زمین را به کانون معلولان توانا واگذار کرد. اقدامی غیرقانونی که حتی قابل پیگیری از مراجع قضایی است.
وی درباره عدم پیگیری قضائی این تخلف اداره کل راه و شهرسازی در دستگاه قضائی ادامه داد: از آنجایی که پیگیری این موضوع زمانبر است، بنابراین تا بتوانیم این مشکل را رفع کرده و کار را به سرانجام برسانیم، عمر این دولت به پایان میرسد و فقط در این عرصه وقت و هزینه تلف میشود.
چرا پردیس سینمایی در محل فعلی سینما ملت ساخته نمیشود؟
اما با توجه به اینکه سینما ملت قزوین در قلب شهر و در کنار سبزه میدان قرار گرفته و سالهاست که به دلیل فرسودگی سالن و امکانات پخش تعطیل شده است؛ برخی کارشناسان و اهالی فرهنگ و هنر قزوین اعتقاد دارند که محل سینما ملت با توجه به اینکه در مرکز شهر قرار گرفته، بهترین نقطه برای ایجاد پردیس سینمایی است. موضوعی که از نظر مدیر امور سینمایی حوزه هنری قزوین مردود است.
اسکندر نادریپور در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه هزینه خرید زمین این سینما، تخریب ساختمان فرسوده آن بسیار بالاست، گفت: بنابراین احداث پردیس سینمایی در مکان فعلی سینما ملت اصلاً اقتصادی و به صرفه نیست؛ در حالی که در طرح ساخت پردیس سینمایی در منطقه پونک (شمال شهر قزوین) اگر زمین به صورت رایگان در اختیار حوزه هنری قرار میگرفت، فقط هزینه ساخت باقی میماند که آن هم از سوی مؤسسه سینمایی حوزه هنری تامین میشد.
وی درباره انتخاب شمال شهر قزوین برای ساخت پردیس سینمایی قزوین گفت: مردم ما از نظر روانشناسی گرایش به مناطق بالایی شهر برای انجام کار تفریحی و فرهنگی دارند. از طرفی در نقاط مرکزی شهر قزوین هم زمین کافی برای ساخت پردیس سینمایی قزوین وجود ندارد.
مالکان سینما ملت هزینه نجومی برای فروش آن طلب میکنند
از طرف دیگر، رئیس حوزه هنری قزوین اعتقاد دارد که مالک اصلی سینما ملت فوت کرده و در حال حاضر ساختمان سینما ملت به ورثهای تعلق دارد که برای فروش این سینما به دلیل موقعیت تجاری عالی آن در مرکز شهر یک هزینه نجومی را از آن مجریان طرح پردیس سینمایی طلب میکنند.
همچنین مالک سینما مهتاب قزوین هم در همین رابطه به خبرنگار تسنیم گفت: دلیل اینکه سینمای تعطیلشده ملت تا امروز خراب و به مرکز تجاری تبدیل نشده این است که کاربری زمین آن فرهنگی بوده و قابل تغییر هم نیست.
محمدرضا بصیری افزود: از طرفی هم بازسازی سینمای تکسالنه ملت هم به صرفه نیست؛ چرا که عمر سینماهای تکسالنی در کل کشور به سرآمده است و خود بنده که امروز سینما مهتاب را با 2 سالن مختلف نوسازی و تجهیز کردهام، عملاً در سالیان اخیر به ویژه از زمان وقوع بحران شیوع کرونا هیچ مشتری و تماشاگری نداشتم.
شهر محمدیه قزوین صاحب پردیس سینمایی کوچک میشودپردیس سینمایی "سقز" تا پایان سال به بهرهبرداری میرسدبزرگترین پردیس سینمایی شمال کشور در گرگان افتتاح میشودساخت پردیس سینمایی جزو وظایف مدیرکل ارشاد نیست
از سوی دیگر، محمدحسین اسماعیلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت ساخت پردیس سینمایی قزوین به خبرنگار تسنیم گفت: احداث این پردیس در مرحله جذب و شناسایی سرمایهگذار است و چند سرمایهگذار برای ساخت آن ابراز آمادگی کردهاند.
پاسخی که البته از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشتر هم ارائه شده بود و وقتی از این مقام مسئول درباره عدم پیشرفت طرح و پیدا نشدن سرمایهگذار سؤال شد، اسماعیلی گفت: ساخت پردیس سینمایی به من ربطی ندارد و جزو وظایف مدیرکل ارشاد نیست.
به گزارش تسنیم، با وجود توضیحات یادشده به نظر میرسد که اداره کل راه و شهرسازی در مسیر اختصاص زمین به پردیس سینمایی زمین کارشکنی کرده و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در چنین وضعیتی تمایلی به پیگیری ساخت پردیس سینمایی ندارد و به نظر میرسد شعارهای این اداره کل برای توسعه زیرساختهای فرهنگی چندان با واقعیت منطبق نیست.
انتهای پیام/ش
منبع: تسنیم
کلیدواژه: موسسات سینمایی پردیس های سینمایی شورای اسلامی قزوین استانداری قزوین پردیس های سینمایی شورای اسلامی قزوین استانداری قزوین کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره کل راه و شهرسازی ساخت پردیس سینمایی پردیس سینمایی حوزه هنری قزوین خبرنگار تسنیم استان قزوین سینما ملت برای ساخت شهر قزوین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۸۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاسخ مرتضیعلیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همهچیز مقدم است
مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بیبدن» عنوان کرد: من معتقدم که فیلم اول باید به تعریف سینما و قصه گویی نزدیک باشد و بعد ایدئولوژیاش را جلو ببرد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اولین برنامه از سری جدید برنامه سینمایی «هفت» با بررسی موضوع جنایی و فیلم «بیبدن» از شبکه نمایش پخش شد
بخش اول «هفت» به نقد فیلم سینمایی «بیبدن» اختصاص داشت که با حضور امیرقادری و رضا صدیق برپا شد.
رضا صدیق در ابتدا بیان کرد: من میخواهم قبل از بررسی فیلم به اتفاقات اخیر در منطقه گریزی بزنم و بگویم محور مقاومت اگر تا پیش از وعده صادق یک موضوع پراگماتیک منطقهای بود، اکنون به یک ایده ضدامپریالیستی در جهان تبدیل شده است. سینمای هالیوود نسبت به اعتراضات اخیر دانشجویان آمریکا علیه اسرائیل سکوت کرده؛ این در حالی است که در اعتراضات داخلی ما، رسانههای امپریالیستی مانند بازجو به دنبال بازیگران و سینماگران ما بودند، اما به بازیگران خودشان اجازه اظهار نظر نمیدهند و هرکس در این موضوع موضعگیری کند، قطعا نابود خواهد شد. این قضیه نشان از این است که آمریکا در امنیت ملیاش با کسی شوخی ندارد.
امیر قادری در ادامه عنوان کرد: هالیوود ۱۰ الی ۱۵سال اخیر اهدافش بسیار تغییر کرده و فرمایشی شده است. من همیشه میگویم صد رحمت به دهه شصت خودمان که حتی اگر سختگیری وجود داشت، اما حامی مستضعفین بود.
رضا صدیق درباره «بیبدن» اظهار کرد: از نظر من این فیلم بدون شخصیت و وسط باز است که تکلیفش با خودش مشخص نیست. فیلم «بیبدن» از موقعیتهای دراماتیکی که میتوانست قصهاش را نجات دهد، هیچ استفادهای نکرده است. موضوع قتل در فیلم یک موضوع ثانویه است و نقطه قوت فیلم بازی درجه یک الناز شاکردوست است. همچنین باید بگویم که گذر زمان در این فیلم اصلا پیدا نیست و گویی در فیلمنامه اصلا به آن اشاره نشده؛ ما در نهایت با ریش قاتل متوجه گذر زمان میشویم.
امیر قادری در ادامه بیان کرد: موضوعاتی مانند قصاص یا جنگ مفاهیم پیچیدهای هستند. از نظر من «بیبدن» وسطباز نیست و اتفاقا اینکه با چندین زاویه نشان مساله قصاص را بررسی میکند؛ نقطه قوت فیلم است. امتیاز بزرگ فیلم بازی بازیگرانش است؛ اما میتوان گفت که لحن تلخ و یکدست فیلم، کار را خراب کرده است. این فیلم خاکستری است و اگر کارگردان سلیقه بصری بهتری داشت، قطعا فیلم شیکتری میشد و شلختگی الان را نداشت.
صدیق در ادامه گفت: «بیبدن» فیلم بازیگران است نه فیلمنامه و کارگردانی. مساله فیلم قصاص نیست بلکه شخصیت خانواده قاتل است. «بیبدن» یک فیلم حیف شده است چرا که موضوع بسیار جذابی دارد.
بهروز افخمی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه در یک فیلم بتوان تماشاچی را وارد دالان تجربههای مختلف کرد، بسیار مهم است تا تماشاچی داستانهای متفاوت را تجربه کند. از نظر من بهترین بازی این فیلم متعلق به گلاره عباسی است.
در ادامه رضا صدیق منتقد نسبت به اظهار نظر یکی از مدیران نماوا راجع به سینماگران و حواشی آن بیان کرد: هر کسی میتواند در سینما سرمایهگذاری کند؛ اما قرار گرفتن سرمایهگذاران در چرخه فرهنگ سرنوشتی مانند نماوا دارد که در حال ورشکسته شدن است. طرف دیگر صحبت من آن بخش از سینماگران است که معتقدند اخلاق و شرافت بیش از هر حرفه، نزد سینمایی هاست. من باید بگویم این جمله خیلی برای سینماگران گنده است. شرافت نزد کارگران و معلمان ماست؛ شرافت یعنی بخش مستضعف جامعه. من باید بگویم که لطفا شرافت را متر نکنید.
امیر قادری در ادامه عنوان کرد: زنگ خطر این ماجرا جایی است که بعد از اظهار نظر این مدیر نماوا، مردم سمت او را گرفتند. میخواهم بگویم که دهه فرصتطلبی ۹۰ چه چیزی بر سر سینماگران ما آورده که مردم دیگر از آنها حمایت نمیکنند.
بخش دوم «هفت» به بررسی موضوع جنایی اختصاص داشت که با حضور مرتضی علیزاده کارگردان «بیبدن» و محمدرضا نصراللهی استاد دانشگاه برپا شد.
مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بیبدن»، ابتدا درباره نقد رضا صدیق به فیلم، عنوان کرد: من معتقدم که سینما اول باید سینما باشد و قصه تعریف کند و بعد ایدئولوژیاش را جلو ببرد. اینکه ما از اول فیلم تکلیف را مشخص کنیم که طرفدار قصاص هستیم یا خیر، خلاف قصهگویی در سینماست و این متر غلطی برای بررسی و نقد فیلم است. البته که نقد به منی که در قدمهای اولیه فیلمسازی هستم، بسیار کمککننده است.
محمدرضا نصراللهی در ابتدای صحبتهای خود گفت: به اعتقاد همه افرادی که پرونده جنایی را دنبال میکنند، «بیبدن» برگرفته از پرونده آرمان و غزاله است؛ هر چند که نویسنده فیلم منکر این موضوع باشد. باید بگویم که این فیلم در مجموع اصلا جنایی نیست و «بیبدن» یک فیلم اجتماعی درام است. در این فیلم موضوع از زاویه بازپرس بررسی میشود و به عملیات پلیسی و کارگاه آنچنان که باید نمیپردازد و نحوه قتل هم مشخص نمیشود.
کارگردان «بیبدن» درباره ژانر جنایی بیان کرد: سینمای هالیوود به شکل خالص ژانر جنایی را بررسی میکند، اما در کشورهای دیگر این ژانر با فرهنگهای مختلف ترکیب میشود. در همین راستا مضمونهایی به فیلم اضافه میشود که برای مخاطب از کشف معما مهمتر است. در «بیبدن» هم همین اتفاق رخ داده است. ما فکر میکردیم که مسائل دیگر از کشفیات کارآگاه برای مخاطب جذابتر است.
محمدنصراللهی در ادامه عنوان کرد: یکی از نقدهای همیشگی من این است که از کارآگاهان و کارشناسان جنایی در متن فیلم استفاده کنند، نه در بخش تولید. به عنوان مثال این موضوع که تمام بازپرسها و پلیسهای ما در فیلم دختر دارند به یک کلیشه تبدیل شده و همچنین این موضوع که ماموران ما در فیلمهای ایرانی پا را فراتر از قانون میگذارند، واقعیت بیرونی ندارد و به یک کلیشه در فیلمها تبدیل شده است.
میز سینمای جهان برنامه «هفت» نیز به بررسی فیلم سینمایی «Dune ۲» اختصاص داشت که با حضور سیدحمیدرضا قادری و آرش خوشخو برپا شد.
سیدحمیدرضا قادری ابتدا گفت: یکی از متر و معیارهایی که در نقد شعر استفاده میشود، وجه خیالانگیز شعر است. من میپذیرم که افراد جوان با دیدن فیلم «Dune ۲» در سینما به وجد بیایند، اما در نهایت فیلم روی من تاثیر نداشت چرا که فیلمهای الان، ویرایش شده فیلمهای قبلیشان هستند. این فیلم صرف نظر از رمانش، برای کسانی که سینماباز هستند چیز جدیدی ندارد.
آرش خوشخو در ادامه این برنامه بیان کرد: در «Dune ۲» ماجرا پیچیده شده و به نظرم به فیلم تاجوتخت ربطی ندارد. فیلمهای این کارگردان سرد است و ما از زندگی مردمان این فیلم هیچ چیزی نمیبینیم و این سرما در تمام فیلمهایش وجود دارد. «Dune ۲» پر از تواناییهای فنی است و بازیگرانش به بهترین شکل انتخاب شدهاند. بیشتر از داستان فیلم جزئیات فنی فیلمش بسیار برای من جذاب بود. این فیلم مانند هر فیلم مهم دیگری تفسیر معاصر دارد.
امیرقادری نیز درباره فیلم «Dune ۲» اظهار کرد: کتاب بسیار فراتر از فیلم است چرا که مجموعهای از خردهای مختلف در آن دیده میشود. درک این کتاب از مسئولیت رهبریت یک قوم بینظیر است و به شدت تحت تاثیر خرد خاورمیانه است. من به شدت توصیه میکنم که ترجمه این کتاب را که بسیار روان هم است، بخوانید.
افخمی درباره این فیلم گفت: این فیلم تبلیغ آشکاری برای فراماسونها است و به شکل آشکاری برای بزرگنمایی و قدرتنمایی فراماسونی تبلیغ میکند.
بهروز افخمی در پایان این برنامه تاکید کرد: از این به بعد به امید خدا در پایان هر برنامه «هفت» یک تیتراژ جداگانه داریم؛ یعنی هر تیتراژ با برنامه قبلی فرق میکند. هر بار درباره یکی از استادان بزرگ سینمای ایران، چه آنها که از بین ما رفتند و چه آنهایی که در قید حیات هستند، برنامه کوتاهی ساخته میشود که در حاشیه تیتراژ میبینید و در برنامه امشب تیتراژ ما درباره علی حاتمی است که با فیلمهای علی حاتمی و موسیقی مرتضی حنانه از فیلم «هزاردستان» ساخته شده است.